Button 9Button 10Button 11Button 12Button 13Button 14


Michael Ewers Dipl. Rel. Paed., MPH, Dr. PH, Univ.-Prof.

Peer-Reviewed Journal Articles in English (Author & Coauthor)

Schaepe C, Ewers M (2017): „I need complete trust in nurses“ – Home Mechanical Ventilated Patients’ Perceptions of Safety“. Scandinavian Journal of Caring Sciences 31(4), 948-956 (doi:10.1111/scs.12418)

Reichel K, Dietsche S, Hölzer H, Ewers M (2016): Interprofessional peer-assisted learning as a low-threshold course for joint learning: Evaluation results of the interTUT Project. GMS Journal for Medical Education 2016, Vol. 33(2), 1-7 (http://www.egms.de/en/journals/zma/2016-33/zma001029.shtml - Open Access)

Ewers M, Schaeffer D (2007): Dying in Germany – consequences of societal changes for palliative care and the health care system. Public Health Journal 15(6), 457-465

Ewers M (2004): Consequences of demographic changes. Editorial. Journal of Public Health. Public Health Journal 13(1), 1

Ewers M (2002): The Advent of High-Tech Home Care in Germany. Public Health Nursing 19(4), 309-317

Ewers M, Schaeffer D (2000): How Home Care Agencies in Germany view the Aids Challenge - Results of an Exploratory Study. JANAC - Journal of the Association of Nurses in Aids Care 11(4), 65-72

Selected Peer-Reviewed Journal Articles in German (Author & Coauthor)

Wild H, Ewers M (2017): Stereotype von Lernenden in den Gesundheitsprofessionen – Perspektiven für die Forschung zum interprofessionellen Lernen, Lehren und Arbeiten. International Journal of Health Professions 4(2) (Online First doi:10.1515/iijhp-2017-0026) [Engl.: Stereotypes of Learners in health professions – perspectives for research about interprofessional learning, teaching and working]

Ewers M, Schaepe C, Lehmann Y (2017): Alles sicher? - Risikosituationen in der häuslichen Intensivpflege aus Sicht beatmeter Patienten und ihrer Angehörigen. Pflege. Wissenschaftliche Zeitschrift für Pflegeberufe 30 (Online First doi.org/10.1024/1012-5302/a000560) [Engl.: Everything safe? – Risk situations in intensive home care for ventilated patients and their relatives]

Lademann J, Schaepe C, Ewers M (2017): „Dass ich dann auch ernst genommen werde“ – Die Perspektive von Angehörigen in der häuslichen Beatmungspflege. Pflege. Wissenschaftliche Zeitschrift für Pflegeberufe 30(2), 77-83 [Engl.: That I’m taken seriously – The perspective of relatives in home mechanical ventilation]

Lehmann Y, Ewers M (2016): Wege invasiv beatmeter Patienten in die häusliche Beatmungspflege: die Perspektive ambulanter Intensivpflegedienste. Das Gesundheitswesen (Online First http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-116224) [Engl.: Pathways of invasive ventilated patients into home mechanical ventilation]

Herzberg J, Thierfelder I, Ewers M (2016): Unterstützungsbedürfnisse von Müttern in der neonatologischen Intensivversorgung nach einer Frühgeburt. Klinische Pflegeforschung 2(1), 1-14; DOI:10.6094/KlinPfleg.2.1 [Engl.: Support needs of mothers in neonatal intensive care after premature birth]

Schaepe C, Ewers M, Tegethoff D (2016): Qualitative Interviews. Menschen mit kommunikativer Beeinträchtigung. Zeitschrift für Palliativmedizin 17(4), 163-165 [Engl.: Qulalitative interviews with people with communicative impairment] Tegethoff D, Wild H, Ewers M (2016): Lehrende für die Gesundheits- und (Kinder-) Kranken¬pflege – Unordnung in den deutschen Bundesländern. Pflegezeitschrift 69(4), 1-8 [Engl.: Educators for Adult and child nursing care – chaos in the German states]

Thierfelder I, Ewers M (2015): Kinder mit lebenslimitierenden Erkrankungen und ihre Familien – Forschungsbedarf aus Sicht der Physiotherapie. Monatsschrift Kinderheilkunde 163(3), Online First DOI: 10.1007/s00112-015-3338-3 [Engl.: Children with life-limiting-diseases – Research needs from the perspective of Physiotherapy]

Books in German (Editor & Author)

Schaeffer D, Hämel K, Ewers M (2015): Versorgungsmodelle für ländliche und strukturschwache Regionen. Anregungen aus Finnland und Kanada. Weinheim: Beltz-Juventa [Engl.: Models of care for rural and structurally weak regions - Suggesstions from Finland and Canada]

Ewers M, Schaeffer D (Hg.) (2005): Am Ende des Lebens – Versorgung von Menschen in der letzten Lebensphase. Bern: Huber [Engl.: At the of End of Life – End-of-Life Care]

Ewers M, Schaeffer D (Hg.) (2005): Case Management in Theorie und Praxis. 2., ergänzte Auflage. Bern: Huber [Engl: Case Management in Theory and Practice]

Ewers M (2003): High-Tech Home Care – Optionen für die Pflege. Sicht- und Handlungsweisen von Pflegenden in der häuslichen Infusionstherapie. Bern: Huber [Engl.: High-Tech Home Care – Options for the professionalization of Nursing]

Schaeffer D, Ewers M (Hg.) (2002) : Ambulant vor stationär. Perspektiven für eine integrierte ambulante Pflege Schwerkranker. Bern: Huber [Engl.: Perspectives for integrated home care for the seriously ill]

Ewers M (1998): Pflegequalität. Arbeitsbuch für die ambulante Pflege bei Aids, Deutsche Aids-Hilfe e.V. (Hg.). Hannover: Schlütersche [Engl.: Quality of Care. Manual for Aids Nursing Care]

Ewers M, Weicht W (Hg.) (1995): Menschen mit Aids pflegen: i.v. DrogengebraucherInnen. Mabuse: Frankfurt/M [Engl.: Nursing Care for PWA: i.v. drug user]

Selected Contributions to Books / Readers in German (Author & Coauthor)

Ewers M, Lehmann Y (2017): Pflegebedürftige mit komplexem therapeutisch-technischem Unterstützungsbedarf am Beispiel beatmeter Patienten. In: Jacobs K, Kuhlmey A, Greß S, Klauber J, Schwinger A (Hg.): Pflege-Report 2017. Stuttgart: Schattauer, 63-72 [Engl.: People in need of skilled nursing care with therapeutic-technical support]

Ewers M, Schaeffer D, Meleis A (2016): Teach More, Do Less – Health Literacy in der Pflege. In: Schaeffer D, Pelikan J (Hg.): Health Literacy: Forschungsstand und Perspektiven. Bern: Huber, 241-261 [Engl.: Teach more, do less – health literacy in nursing]

Ewers M, Schaeffer D (2016): Patientenberatung. In: Giesecke W, Nittel D (Hg.): Handbuch Pädagogische Beratung über die Lebensspanne. Weinheim: Beltz-Juventa, 322-331 [Engl.: Patient counselling – Handbook – Pedagogical counselling over the lifespan]

Ewers M (2015): Forschung in den Gesundheitsfachberufen – Bedeutung, Umsetzung und Hindernisse. In: Pundt J, Kälble K (Hg.): Gesundheitsberufe und gesundheitsberufliche Bildungskonzepte. Bremen: Apollon University Press, 431-455 [Engl.: Research in Nursing and Allied Health Professions - relevance, implementation and barriers]

 

Complete List of Publications
(German / Last Update: January 2018)

Publications

© ecc Michael Ewers / Last Update 189.01.2018 / Contact / Impressum